آخرین اخبار

پیش بینی وسترنی از عاقبت «خالص سازان» از سوی نماینده ردصلاحیت شده /در حال جستجوی اینترنتی برای دلایل ردصلاحیتم هستند

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس که از سوی هیات های اجرایی ردصلاحیت شده، به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: هنوز سندی که نشان دهد بنده نسبت به اسلام و جمهوری اسلامی التزام عملی ندارم، ارائه نکردند، به دنبال مدرکی برای ارائه به بنده هستند.

اشتراک گذاری
23 آبان 1402
کد مطلب : 9415

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «نمایندگانی که صلاحیت آنها رد شده، در حال حاضر صلاحیت اظهار نظر و ارائه طرح دارند؟» این پرسشی است که همزمان با اعلام خبر ردصلاحیت نمایندگان فعلی توسط هیئت‌های اجرایی در افکار عمومی شکل گرفت که در پاسخ به آن چهره‌های سیاسی نظیر غلامحسین کرباسچی با اشاره به سوابق چنین ردصلاحیت‌هایی در ادوار گذشته معتقدند همانطور که نمایندگان ردصلاحیت شده ادوار گذشته تا پایا عمر نمایندگی به فعالیت خود ادامه دادند، این نمایندگان هم منوال پیشکسوتان را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.

پیش بینی رشیدی کوچی از ورود شورای نگهبان به پرونده ردصلاحیت ها /مجلس آینده دولت را بسیار اذیت خواهد کرد

جعفرزاده: شورای نگهبان جلوی دیکتاتوری انتخاباتی دولت را بگیرد / رئیسی سال ۱۴۰۴ انتخابات آسانی نخواهد داشت

اما غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید در خود تغییری احساس نمی‌کند که بر روی صلاحیت او تاثیرگذار باشد و اگر مشکل شرعی و حقوقی وجود دارد باید هیئت اجرایی که صلاحیت او را رد کرده و به دنبال مجلس مطیع هستند، پاسخگو باشند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

****

*آقای نوری قزلجه! گفته می‌شود با ردصلاحیت هایی که صورت گرفت و دلایلی که برای آن مطرح شده، هیئت‌های اجرایی با نگاه خالص سازی حرکت کرده اند، این ادعا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

بنده به گفته‌ها کاری ندارم اما کردار هیئت‌های اجرایی حاکی از آن است که در راستای خالص‌سازی گام برمی‌دارند. به عبارت دیگر رفتار هیئت‌های اجرایی نشان‌دهنده این نکته است که دولت به صورت جدی در مسیر یکدست‌سازی، خالص‌سازی و اینکه برنامه‌ریزی دارند مجلس بعدی را مجلس مطیع دولت درست کنند، کاملاً مشخص است.

ابتدا صلاحیتم را رد کردند و حالا به دنبال دلایل این ردصلاحیت هستند

*از زمانی که ردصلاحیت‌ها مطرح شد، از طرف دولت و یا وزارت کشور با شما تماس نگرفتند و یا شما با آنها تماس نگرفتید؟

خیر از طرف دولت با بنده تماس نگرفتند اما خودم مستندات را درخواست کردم و گفتم با استناد به کدام دلایل و مستندی بنده را ردصلاحیت کردید و گفتند با توجه به بندهای ۱، ۲ و ۴ ماده ۳۱ صلاحیت کاندیداتوری در انتخابات را ندارم.

در اینترنت درحال جستجو برای دلایل ردصلاحیتم هستند

*با توجه به درخواست شما، آیا سندی ارائه کردند که طبق آن ثابت شود شما به اسلام و جمهوری اسلامی التزام عملی ندارید؟

هنوز سندی که نشان دهد بنده نسبت به اسلام و جمهوری اسلامی التزام عملی ندارم، ارائه نکردند، به دنبال مدرکی برای ارائه به بنده هستند. در حقیقت این طور که شنیدیم در اینترنت درحال جستجو هستند و تلاش می‌کنند که دلایل ردصلاحیت بنده را پیدا کنند، لذا ابتدا صلاحیتم را رد کردند و حالا به دنبال دلایل این ردصلاحیت هستند.

*بنابراین به نظر می‌رسد در ابتدا هیچ دلیلی برای ردصلاحیت شما نداشتند؟

ظاهراً هیچ دلیلی برای ردصلاحیت بنده نداشتند چراکه هنوز سند و دلیلی دال بر علت ردصلاحیتم ارائه نکردند و تا جایی که بنده اطلاع دارم هنوز سند و مدرکی که نشان دهد به دلیل آن ردصلاحیت شدم، در دست ندارند. لذا به نظر می‌رسد که هیئت اجرایی به صورت استصوابی تصمیم گرفته و از حیطه اختیارات خود خارج شده و تا این اندازه اجازه ورود برای احراز صلاحیت‌ها نداشته است.

هیئت اجرایی از اختیارات شورای نگهبان استفاده کرده است

واقعیت امر این است که هیئت‌های اجرایی در نحوه احراز صلاحیت‌ها از اختیارات شورای نگهبان استفاده کرده چراکه آنها چنین اختیاراتی را ندارند اما استفاده کردند. حتی براساس مصوبه هیئت وزیران که آئین‌نامه اجرایی انتخابات است و اوایل آبان ماه به آنها ابلاغ شده، طبق تبصره‌های ۳ و ۴ ماده ۳۳ آئین نامه مذکور هیئت‌هایی اجرایی به استناد مدارک رسمی که از طرف مراجع رسمی منتشر شده، می‌توانستند ردصلاحیت کنند.

پیش بینی وسترنی از عاقبت «خالص سازان» از سوی نماینده ردصلاحیت شده /دولت به دنبال یک مجلس مطیع است

اظهارنظر درباره عزل و نصب‌ها هم ممنوع است

*آقای نوری قزلجه! گفته می شود برخی ردصلاحیت ها بخاطر دخالت در عزل و نصب ها بوده است و گویا آقای قالیباف هم به این موضوع ورود کرده که نمی شود نماینده ای را به این دلیل ردصلاحیت کرد؟

ما که در عزل و نصب‌ها دخالت نکردیم که یکی از بندهای ردصلاحیت مربوط به دخالت در عزل ونصب‌ها است حالا اگر در این مورد مصاحبه کنم می‌گویند مشاهده کردید که گفتیم اینها در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند. ظاهراً اظهارنظر درباره عزل و نصب‌ها هم ممنوع است.

اگر نماینده ردصلاحیت شده طرح یا پیشنهادی بدهد مشکل شرعی و حقوقی ندارد؟

*بسیاری بر این باور هستند که ردصلاحیت نمایندگان فعلی مجلس در حالی که حداقل تا ۳ ماه بعد از برگزاری انتخابات در این نهاد حضور دارند و از اختیارات نمایندگی برخوردار هستند، با منطق همخوانی ندارد، نظر شما چیست؟

به نظر می‌رسد شارژ صلاحیت ما نمایندگان فعلی که صلاحیتمان رد شده، در ۷خرداد ماه ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد. بنده در خودم تغییرات خاصی را احساس نکردم برای مثال گمان نمی‌کنم این هفته نسبت به هفته قبل تغییری کرده باشم که به دنبال این تغییر صلاحیتم برای قانون‌گذاری تغییر کرده باشد، آنهایی که این تشخیص را دادند باید پاسخگو باشند که وقتی صلاحیت بنده به عنوان نماینده رد شده اما هنوز در مجلس هستم، اگر طرح یا پیشنهادی بدهم و مورد پذیرش قرار بگیرد از نظر شرعی و حقوقی درست است یا خیر.

به نظر بنده با توجه به اعتبار و رأی که از مردم گرفتم می‌توانم پیشنهاد بدهم و مورد پذیرش قرار بگیرد آنهایی که صلاحیت بنده را قبول ندارند باید پاسخگو باشند.

می‌توانیم بگوییم وزیر جهاد کشاورزی هیئت اجرایی را مدیریت می‌کند؟ حتماً نه

برخی مدعی هستند، وزارت کشور قضیه ردصلاحیت‌ها را مدیریت می‌کند، این ادعا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

بنده در مورد مدیریت افراد نظری ندارم اما می‌دانم دولت و جریان خالص‌ساز که ۲، ۳ سالی است بسیار فعال شدند به صورت مشترک وضعیت را مدیریت می‌کنند. البته مواردی که مربوط به هیئت‌های اجرایی و نحوه برگزاری انتخابات است را نمی‌توانیم بگوییم وزیر جهاد کشاورزی مدیریت می‌کند حتماً وزیر کشور یا اشخاصی که در سایه گذاشته امور را مدیریت می‌کند و به اصطلاح خودشان الک خالص‌سازی را تنگ‌تر و حلقه‌های آن را کوچک‌تر می‌کنند.

تندروها فضای سیاسی کشور را بهم ریختند

*منظور شما از جریانی که انتخابات را مدیریت می‌کند پایداری است یا شریان؟

بنده نمی‌خواهم اسم از جریان خاصی بیاورم چراکه در آن حد نیستند فقط می‌توانم بگویم تندروها هستند که فضای سیاسی کشور را بهم می‌ریزند البته تعداد بالایی نیستند اما به دلیل اینکه در مصادر قدرت قرار گرفتند، این اقدام را انجام می‌دهند.

عاقبت خالص سازان عاقبت دزدان طلایی فیلم های وسترن است

*مجلس یازدهم با عنوان انقلابی روی کار آمد و سرانجامش این شد سرانجام مجلسی که قرار است انقلابی‌تر و خالص‌تر باشد، به چه صورت خواهد بود؟

از این خالص‌تر می‌شود اما در نهایت خالص‌سازی به صفر می‌رسد و درنهایت هیچ مانند داستان دزدان طلا که مدام به یکدیگر کلک می‌زدند و به مرور کمتر و کمتر می‌شدند که در نهایت همگی مُردند، عاقبت جریان خالص‌سازی اگرچه دزد نیستند اما مانند عاقبت داستان دزدان طلایی می‌شود که در فیلم‌های وسترن پخش می‌شد.

۲۷۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =